Aanbesteding busvervoer Brabant

Alle berichten en discussies over lopende concessies, maar ook over gunningen daarvan.

Aanbesteding busvervoer Brabant

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 21 Mrt 2013 11:28

Provincie zoekt aanbieders voor nieuwe OV-contracten

21 maart 2013

Op 14 december 2014 eindigen de lopende contacten voor het openbaar vervoer (OV) in Noord-Brabant. Als opdrachtgever voor het OV vraagt de provincie Noord-Brabant offertes voor alle stads- en steekbussen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer en buurtbussen in West-, Midden en Noordoost-Brabant. Gisteren hebben Gedeputeerde Staten besloten aan welke eisen het busvervoer de komende jaren moet voldoen. Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 29 augustus de tijd om hun plannen en een prijs voor het busvervoer voor de komende jaren in te dienen. Naar verwachting kunnen eind van dit jaar twee nieuwe contracten voor het busvervoer gegund worden.

Elke 8 tot 10 jaar is de provincie wettelijk verplicht de concessies voor het Openbaar Vervoer opnieuw aan te besteden. Met de nieuwe contracten wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de vorig jaar vastgestelde visie op Openbaar Vervoer in Brabant. Dat betekent zo veel mogelijk bussen inzetten waar veel reizigers zijn en zo min mogelijk met (bijna) lege bussen rond rijden. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt daarom verder uitgebreid. Voor de buurtbussen geldt dat deze in de nieuwe contracten allemaal blijven rijden. De regiotaxi's vallen buiten de busconcessies en worden nu dus niet aanbesteed.

€ 55 miljoen
Gedeputeerde Van Heugten: “Als provincie besteden we nu jaarlijks ruim € 55 miljoen aan subsidies voor het busvervoer. Geld voor méér subsidie is er niet, dus we vragen vervoerders om met een goed en scherp bod te komen om zoveel mogelijk busvervoer aan te kunnen bieden. Maar omdat ook de vervoerders te maken krijgen met stijgende kosten, houden we rekening met aanpassingen ten opzichte van het huidige aanbod. Daarom hebben we een zogenaamd kernnetwerk geformuleerd met de lijnen en frequenties die in ieder geval vanaf 2015 gereden moeten worden. Ook vragen we aan de vervoerders een aparte prijs te berekenen voor opties, zoals bussen in de avonduren en in het weekend voor dun bezette lijnen. Als alle prijzen bekend zijn kunnen we pas besluiten wat we precies aan buslijnen zullen inkopen."

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: Aanbesteding busvervoer Brabant

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Do 21 Mrt 2013 11:33

Minder busritten in Brabant vanaf 2015

21 maart 2013

DEN BOSCH - In Brabant rijden vanaf 2015 gemiddeld 6 procent minder bussen.

De provincie heeft dat woensdag bekendgemaakt over de definitieve opdracht voor de aanbesteding van het stads- en streekvervoer.

Buslijnen met weinig passagiers verdwijnen of gaan minder vaak rijden in de avond en het weekend, legde gedeputeerde Ruud van Heugten woensdag uit.De provincie wil bovendien niet meer meebetalen aan de transferiumbussen in Den Bosch.Van Heugten zegt dat het budget van de provincie voor het busvervoer gelijk blijft (55 miljoen euro per jaar) maar dat keuzes nodig zijn door de stijgende kosten van personeel en brandstof. Alle bekende vervoerders (Veolia, Connexxion, Syntus, Qbuzz en Arriva) hebben tot dusver belangstelling getoond voor de twee grote Brabantse concessies (exclusief de regio Eindhoven).

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37

Re: Aanbesteding busvervoer Brabant

Berichtdoor OVE Nieuwsdienst » Wo 09 Apr 2014 13:06

Busvervoer West-Brabant alsnog naar Arriva, Veolia stapt naar de rechter

9 april 2014

BREDA - Busbedrijf Arriva mag vanaf december 2014 alsnog het openbaar busvervoer in West-Brabant verzorgen.

De provincie Brabant heeft dat besloten omdat de opdracht door een fout ten onrechte aan Veolia was gegund. Veolia heeft aangekondigd naar de rechter te stappen. Door het besluit verdwijnt Veolia helemaal uit Brabant. Bij de beoordeling van de biedingen van Arriva en Veolia werd per ongeluk een oude rekenformule gebruikt. Bij gebruik van de juiste formule kreeg Arriva de meeste punten.

Rechtszaak
Veolia stapt naar de rechter omdat het busbedrijf meent dat de provincie een grove aanbestedingsfout heeft gemaakt, meldde een woordvoerder. Het bedrijf overweegt ook een klacht in te dienen bij de Europese Commissie.

Lees hier verder...
Gebruikers-avatar
OVE Nieuwsdienst
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: Za 28 Apr 2012 16:37


Terug naar Concessies

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

cron
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth
lobed-depth